تاریخ انتشار : جمعه 12 آذر 1400 - 18:24
88 بازدید
کد خبر : 140381

احیاء میراث فرهنگی توسط بوم‌گردی‌ها

احیاء میراث فرهنگی توسط بوم‌گردی‌ها

عکس تزئینی است ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: اگرچه موضوع بوم‌گردی مرتبط با گردشگری بوده، اما میراث فرهنگی را نیز احیاء کرده است. احمد قربانی، در نشست هم‌اندیشی اقتصاد زیارت که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه بوم‌گردی صنعتی نوپا، اما فوق‌العاده تاثیرگذار در میراث فرهنگی

احیاء میراث فرهنگی توسط بوم‌گردی‌ها
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: اگرچه موضوع بوم‌گردی مرتبط با گردشگری بوده، اما میراث فرهنگی را نیز احیاء کرده است.

احمد قربانی، در نشست هم‌اندیشی اقتصاد زیارت که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه بوم‌گردی صنعتی نوپا، اما فوق‌العاده تاثیرگذار در میراث فرهنگی و گردشگری است، اظهار کرد: قدمت بوم‌گردی زیاد نیست و حدود پنج سال است که عمومیت یافته، اما اکنون رشد خوبی داشته و برخی از افراد روستایی‌ که ممکن است ابزاروآلات مرتبط با میراث فرهنگی را نشناخته و آن‌ها را حفظ نکرده‌اند، اکنون به خاطر موضوع بوم‌گردی به اهمیت آنها پی برده‌ باشند.

جواد براتی، کارشناس اقتصادی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست و در خصوص فعالیت‌های پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی درخصوص تدوین سند راهبردی گردشگری استان بیان کرد: مطالعات و پژوهش‌هایی که معمولا در زمینه گردشگری انجام می‌شود، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات تنها بر روی حوزه اقامت و آژانس‌های مسافرتی صورت گرفته است، اما تلاش ما این بوده که از این دو موضوع فاصله گرفته و موضوعات دیگر را نیز بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: به همین دلیل بخش‌های حمل و نقل، عمده و خرده فروشی، خدمات تفریحی و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان را مدنظر قرار دادیم تا سهم‌های گردشگری و زیارت که به بخش‌های اقتصادی مرتبط می‌شود را بررسی کنیم. در حوزه اشتغال گردشگری در سطح ملی نیز اطلاعات خوبی وجود دارد و ما در حال بررسی گزارش‌هایی هستیم که در رابطه با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری به دست آورده‌ایم.

موضوع قدرت خرید در میزان و نوع سوغات خریداری شده اهمیت فراوانی دارد

براتی با اشاره به اهمیت قدرت خرید مردم در رابطه با میزان عرضه و تقاضای سوغات خاطرنشان کرد: موضوع قدرت خرید در این‌که چه میزان و چه نوع سوغات‌هایی خریداری می‌شود، اهمیت زیادی دارد. هرچه میزان قدرت خرید خانوار پایین می‌آید سهم او نیز تغییر می‌کند؛ در دهه گذشته فرایند قدرت خرید روند کاهشی در کشور داشته و انتظار ما این است که اگر در سال‌های آینده وضعیت رفاه عمومی بهبود پیدا نکند، نقش قیمت‌ها نیز در خرید سوغات پررنگ‌تر شود.

کارشناس اقتصادی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در وضعیت فعلی عمده آشنایی گردشگران از مراکز خرید به واسطه کسب کردن اطلاعات از دوستان و آشنایان خود بوده که پیش از آن بازدید داشته‌اند و مطالعات قبلی نشان‌دهنده این موضوع است که در حوزه بازاریابی و برندینگ در حوزه سوغات ضعیف عمل کرده‌ایم و این موضوع جای توسعه بسیاری دارد.

محصولات چوبی، حصیری و نساجی بیشترین تولید صنایع‌دستی در خراسان رضوی را شامل می‌شوند

همچنین در ادامه این نشست، ارغوان، کارشناس گردشگری در رابطه با صنایع‌دستی خراسان رضوی که به عنوان سوغات فروخته می‌شود، اظهار کرد: صنایع‌دستی و سوغات اگرچه اشتراکاتی با یکدیگر دارند، اما تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد و  باید به صورت جداگانه بررسی شوند. غالب صنایع‌دستی تولیدی در مشهد دست‌بافته‌های داری، نساجی، صنایع چوبی و حصیری است که عمده آن در شهرهای گناباد، مشهد و قوچان تولید می‌شوند و صنایع‌دستی که بیشتر مورد تقاضای گردشگران خارجی است فرش، موکت و نساجی بوده، درحالی که در بین گردشگران داخلی سهم توزیع زیورآلات و سنگ‌های قیمتی بیشتر است.

محسن داوودی، مدیر هماهنگی دستگاه‌های اجرائی شهرداری مشهد نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت سنگ سرپانتین به عنوان یکی از سوغات مخصوص شهر مشهد عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که مرتبط با سوغات مشهد وجود دارد، محصول سنگ سرپانتین یا همان سنگ هرکاره است. با بررسی و جلسات متعددی که با متولیان امر، فعال و هنرمندان این صنعت داشتیم، به سه دلیل پیگیری برندسازی  سنگ هرکاره در اولویت فعالیت‌های مهم اقتصادی شهرستان مشهد قرار گرفت تا بتوانیم آن را در سبد سوغات زائر قرار دهیم. سنگ هرکاره تنها محصولی است که تنها در مشهد موجود است و در شهرهای دیگر ایران وجود ندارد و مواد اولیه آن از صفر تا صد در مشهد تولید می‌شود و می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی داشته باشد.

سنگ سرپانتین فقط در مشهد موجود است

همچنین فرزانه خوشه‌بست، کارشناس هماهنگی دستگاه‌های اجرائی شهرداری مشهد در این رابطه عنوان کرد: متاسفانه بخش زیادی از خریدهای صنایع دستی و سوغات مشهد از شرکت‌های خارجی و شهرهای دیگر هستند؛ حتی زعفران و نبات که به عنوان سوغات مشهد وجود دارد، محصولات مخصوص مشهد نیست. ما می‌توانیم علاوه بر این محصولات، محصولات دیگری را در سبد کلای مصرف زائران و گردشگران قرار دهیم که مخصوص مشهد باشد و ارزش افزوده آن به صورت مستقیم به شهر مشهد وارد شود و حتی مواد اولیه آن نیز از شهر مشهد برخواسته باشد.

وی اضافه کرد: یکی از معادن سنگ سرپانتین در حوالی روستای ذکریا قرار دارد که تا سال ۱۴۱۲ مجوز بهره‌برداری دارد و ۵۰ قلم جنس‌ متنوع و متفاوت می‌تواند از این سنگ به وجود آید.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.