تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دی 1400 - 14:40
41 بازدید
کد خبر : 178563

داروخانه‌ها حق فروش محصولات پزشکی و داروی تاریخ‌مصرف گذشته را ندارند

داروخانه‌ها حق فروش محصولات پزشکی و داروی تاریخ‌مصرف گذشته را ندارند

ایسنا/کردستان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: داروخانه‌ها حق فروش محصولات پزشکی و داروی تاریخ‌مصرف گذشته را ندارند. عطاالله حیدری امروز(۲۸بهمن‌ماه) در جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور، اظهار کرد: وزارت بهداشت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین تکلیف قانونی ساماندهی محصولات سلامت‌محور در بازارچه‌ها را به عهده

داروخانه‌ها حق فروش محصولات پزشکی و داروی تاریخ‌مصرف گذشته را ندارند

ایسنا/کردستان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: داروخانه‌ها حق فروش محصولات پزشکی و داروی تاریخ‌مصرف گذشته را ندارند.

عطاالله حیدری امروز(۲۸بهمن‌ماه) در جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور، اظهار کرد: وزارت بهداشت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین تکلیف قانونی ساماندهی محصولات سلامت‌محور در بازارچه‌ها را به عهده معاونت غذا و دارو داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از کالاها سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد، افزود: تولید یک محصول در کارخانه و محل خریداری باید قبل از مصرف از طریق معاونت غذا و دارو آنالیز شود.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه ۴ کارگاه تولیدی ماسک در سطح استان وجود دارد که دو کارگاه موفق به اخذ کد IRC شده است، بیان کرد: تولید ماسک استاندارد در کشور نیاز همه مردم را برآورد می‌کند و نیازی به کارگاه‌های غیرمجاز نیست.

حیدری با اشاره به موج چهارم کرونا در کشور و استان ذکر کرد: در انبارهای استان دارو و تجهیزات حفاظتی موجود است و در این خصوص کمبودی نداریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه داروخانه‌ها حق فروش محصولات پزشکی و داروی تاریخ‌مصرف گذشته را ندارند، افزود: داروخانه‌هایی که تحت نظر سازمان غذا و دارو هستند از این سازمان مجوز دریافت می‌کنند لذا در صورت گزارشی مبنی بر فروش ملزومات دارویی با داروخانه‌ها برخورد قانونی می‌شود.

علی خدا ویسی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، در خصوص بحث چگونگی ضوابط واردات محصولات سلامت در مناطق مرزی، گفت: در سال‌های گذشته معمولاً ورود اقلام سلامت‌محور از طریق بازارچه‌های غیررسمی در استان کردستان ممنوع بود اما بر اساس شیوه‌نامه ستاد مرکزی، چند قلم اجناس و محصولات غذایی ازجمله چای، برنج، محصولات سلامت‌محور، لوازم‌آرایشی و بهداشتی را می‌توان از بازارچه وارد کرد.

وی افزود: با توجه به حساسیت کار و پیگیریهای متعدد، وزارت و سازمان غذا و دارو یک شیوه‌نامه و دستورالعملی را مبنی بر اینکه اگر کسانی که قصد دارند اقلام سلامت‌محور را وارد کنند باید شرایطی ازجمله ثبت‌نام در سامانه تی تک، استخدام مسئول فنی مورد تائید سازمان غذا و دارو، درخواست کد  IRC  و ثبت سفارش کالا، صدور مجوز مصرف در سامانه قبل از توزیع عرضه و ارسال برچسب سلامت بر روی کالاها را اخذ کنند لذا در صورت رعایت این موارد می‌توانند محصولات را از بازارچه وارد کنند.

محمدی، رئیس اداره فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل استان کردستان، از ۱۶ مورد کشفیات در بازدیدهای به‌عمل‌آمده خبر داد و گفت: بازرسی از مراکز غیرمجاز که اقدام به مشاوره و عرضه مکمل‌های ورزشی ۴ مورد در شهرستان بانه و مریوان، بازدید مشترک از باشگاه‌های ورزشی ۲۰۶ مورد و توقیف مکمل‌های غیرمجاز ۳۵ قلم بوده است.

وی ارزش مکمل‌های توقیف‌شده را ۳۶۴ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: ۴۲ مورد کشف مکمل‌ها توسط افرادی انجام‌شده که برای بار اول اقدام به عرضه کرده بودند و ارزش این اقلام ۵۱ میلیون و ۲۱ هزار ریال بوده است.

محمدی در پایان سخنانش به ۹۰ دقیقه برنامه تلویزیونی در راستا آموزش، آگاهی و فرهنگ‌سازی مردم جهت محصولات قاچاق کالا و عوارض مکمل‌های غذایی در استان خبر داد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.