تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 12:44
71 بازدید
کد خبر : 205579

یازده غذا و نوشیدنی که در دوران بارداری از خوردن آنها باید اجتناب کنید

یازده غذا و نوشیدنی که در دوران بارداری از خوردن آنها باید اجتناب کنید

  اولین چیزی که بعد از باردار شدن بهتر است به آن توجه کنید، بایدها و نبایدهای غذایی شماست. در دوران بارداری برای این‌که از ابتلا به برخی عوارض بارداری جلوگیری کنید، بهتر است غذاهای مفید را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همچنین این نکته را نباید فراموش کنید که مصرف برخی غذاها و

 

اولین چیزی که بعد از باردار شدن بهتر است به آن توجه کنید، بایدها و نبایدهای غذایی شماست. در دوران بارداری برای این‌که از ابتلا به برخی عوارض بارداری جلوگیری کنید، بهتر است غذاهای مفید را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همچنین این نکته را نباید فراموش کنید که مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها در دوران بارداری مضر هستند. به طور مثال بهتر است بدانید که سوشی، قهوه و گوشت نیم‌پز می‌تواند برای شما در این دوران مضر باشد. به طور کلی بهتر است در دوران بارداری از مصرف مواد غذایی نیم‌پز یا خام خودداری کنید.

خیلی نگران نباشید، شما در دوران بارداری مجاز هستید مواد غذایی مفید و سالم را مصرف کنید و تعداد این مواد غذایی و خوراکی‌ها کم نیست. برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها عوارضی دارند که بهتر است در این دوران مصرف آنها را به حداقل برسانید یا به طور کلی آنها را مصرف نکنید. در این مقاله همراه ما باشید تا ۱۱ غذا و نوشیدنی را که در دوران بارداری باید از خوردن آنها اجتناب کنید، به شما معرفی کنیم.

شما باید از خوردن این غذاها و نوشیدنی‌ها در دوران بارداری پرهیز کنید:

  • ماهی خام یا نیم‌پز:

اگر شما علاقه به سوشی دارید، شرایط برایتان سخت خواهد بود. در حقیقت شما در دوران بارداری نباید از ماهی خام یا نیم‌پز و غذاهای دریایی خام مصرف کنید. این مواد غذایی پخته نشده ممکن است باعث ابتلای شما به عفونت‌های ویروسی، باکتریایی یا انگلی مانند نوروویروس، ویبریو، سالمونلا و لیستریا شوند. این مواد غذایی ممکن است سلامتی شما یا جنین را به خطر بیندازند یا باعث کم‌آبی بدن شما شوند. به طور قطع توصیه می‌کنیم که از مصرف ماهی خام یا نیم‌پز در این دوران خودداری کنید و پس از زایمان، خوردن این مواد غذایی را از سر بگیرید.

  • ماهی با جیوه بالا:

جیوه یک ماده مضر برای سلامتی شماست. این ماده مضر بیشتر در آب‌های آلوده یافت می‌شود. وارد شدن جیوه به بدن در مقادیر بالا می‌تواند بر روی سیستم ایمنی، سیستم عصبی و کلیه‌های شما اثر بگذارد. ماهی‌های بزرگ که در دریا زندگی می‌کنند، حجم جیوه زیادی دارند و این جیوه زیاد می‌تواند سلامتی شما و جنین را تحت تاثیر قرار دهد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در دوران بارداری و شیردهی از مصرف ماهی‌های جیوه‌دار خودداری کنید. 

ماهی‌های زیر حاوی جیوه بالایی هستند:

  • کوسه
  • مارلین
  • اره ماهی
  • شاه‌ماهی 
  • ماهی تن 

این نکته را در نظر بگیرید که مصرف ماهی‌های کم‌جیوه برای سلامتی شما و جنین در دوران بارداری بسیار مفید هستند. پس شما نباید مصرف ماهی را به طور کامل قطع کنید. ماهی‌های کم‌جیوه مانند سالمون، تیلاپیلا، قزل‌آلا و هادوک سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و برای رشد جنین شما مفید خواهند بود.

  • گوشت خام، نیم‌پز یا فرآوری شده:

مصرف گوشت خام، نیم‌پز یا فرآوری شده مانند ماهی خام در دوران بارداری مضر است. مصرف گوشت خام، نیم‌پز یا فرآوری شده خطر ابتلا به عفونت از چندین باکتری یا انگل از جمله توکسوپلاسما، لیستریا و سالمونلا را افزایش می‌دهد. ابتلا به این عفونت‌ها ممکن است سلامت جنین شما را تهدید کند و باعث مرده‌زایی شود. مصرف گوشت پخته‌شده می‌تواند پروتئین‌های لازم بدن شما و جنین را تامین کند اما مصرف گوشت خام یا فرآوری شده برای سلامت جنین خطرناک است.

  • تخم مرغ خام:

این احتمال وجود دارد که تخم مرغ خام به باکتری سالمونلا آلوده باشد. اگر شما در دوران بارداری تخم‌مرغ خام مصرف کنید، این احتمال وجود دارد که این باکتری وارد بدن شما شود. علائم عفونت سالمونلا شامل تب، تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال است. به طور کلی مصرف تخم‌مرغ پخته برای سلامتی شما و جنین مفید است و ویتامین‌ها و پروتئین مورد نیاز جنین را تامین می‌کند اما مصرف تخم مرغ خام در این دوران توصیه نمی‌شود.

  • جگر:

مصرف جیگر، آهن، ویتامین B12، ویتامین A، روی، سلنیوم و مس مورد نیاز بدن شما و جنین را تامین می‌کند. اما ذکر این نکته لازم و ضروری است که مصرف بیش از حد ویتامین A به ویژه در سه ماهه اول بارداری، می‌تواند منجر به بیماری‌های مادرزادی و سقط جنین شود. شما می‌توانید همچنان بهترین مکمل‌های دوران بارداری را خریداری کنید تا نیاز شما جهت تامین ویتامین‌های مورد نیاز این دوران برطرف شود.

  • کافئین:

ممکن است شما هم مانند خیلی از افراد دیگر عاشق نوشیدن چای، قهوه و نوشابه باشید. همچنین شما با احتمال زیادی عاشق مصرف شکلات و کاکائو هستید. این مواد حاوی مقادیر بسیار زیادی کافئین هستند. کافئین خیلی سریع جذب شده و وارد جفت می‌شود. با توجه به این موضوع که نوزادان و جفت آن‌ها آنزیم اصلی مورد نیاز برای متابولیسم کافئین را ندارند، سطوح بالایی از آن ایجاد می‌شود؛ این سطوح بالا در دوران بارداری رشد جنین را محدود کرده و خطر کم وزن شدن نوزاد در هنگام تولد را افزایش می‌دهد.

  • محصولات شسته نشده:

میوه‌ها و سبزیجات شسته نشده حاوی مقادیر زیاد باکتری و انگل هستند که برای شما و جنین در دوران بارداری، خطرات جدی را ایجاد می‌کنند. این باکتری‌ها شامل توکسوپلاسما، سالمونلا و لیستریا هستند که می‌توانند از خاک یا محیط‌های آلوده ایجاد شوند. این نکته بسیار مهم است که در دوران بارداری با شستن میوه و سبزیجات، پوست کندن یا پختن آنها، خطر ابتلا به عفونت را به حداقل برسانید.

  • جوانه خام:

حتما شما برای درست کردن سالاد خود از مواد مغذی و جوانه‌ها استفاده می‌کنید اما باید بدانید که جوانه‌های خام مانند شبدر، تربچه و جوانه ماش ممکن است به سالمونلا آلوده باشند. وقتی شما از این جوانه‌ها به شکل خام استفاده می‌کنید، سالمونا وارد بدن شما می‌شود و سلامتی شما و جنین را به خطر می‌اندازد.

  • شیر، پنیر و مواد لبنی پاستوریزه نشده:

مصرف مواد لبنی پاستوریزه نشده در دوران بارداری برای سلامتی شما و جنین مضر است. در واقع شیر یا پنیر غیرپاستوریزه ممکن است حاوی مجموعه‌ای از باکتری‌های مضر از جمله لیستریا، سالمونلا، ای کولای و کمپیلوباکتر باشد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای به حداقل رساندن این عفونت‌ها از مواد غذایی پاستوریزه در این دوران استفاده کنید.

  • الکل:

پزشکان به صورت کاملا جدی توصیه می‌کنند که در دوران بارداری به هیچ عنوان از مشروبات الکلی استفاده نکنید. حتی مقدار خیلی کم مشروبات الکلی در این دوران می‌تواند خطر سقط جنین و مرده‌زایی را افزایش دهد. مصرف هیچ مقدار الکل در این دوران توصیه نمی‌شود.

  • غذاهای ناسالم فرآوری شده:

به شما پیشنهاد می‌کنیم از دوران بارداری خود شروع کنید و مصرف غذاهای ناسالم فرآوری شده را به طور کامل قطع کنید. شما در این دوران باید از مواد مغذی و مفید استفاده کنید و از افزایش وزن غیرمنطقی ناشی از خوردن غذاهای ناسالم اجتناب کنید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.